دانشکده مستقل کانگ فو توآ 21 کرمان-ماهان

براساس دانشکده انشاء تن و روان

دانشکده مستقل کانگ فو توآ 21 کرمان-ماهان

براساس دانشکده انشاء تن و روان

 

 

به نام خدا

 

 

تاریخچه کانگ فو توآ-21 در کرمان به روایت حاضرین:

 

 

از حدود سال‌های 84 بود که طرحی به نام طرح هجرت در مناطق زیرمجموعه سبک کانگ فو توآ-21 به تصویب رسید. این طرح همان‌طور که از نامش پیداست مربوط به هجرت کردن و رفتن از محل زندگی هست. هدف از این طرح جلوگیری از تجمع مربیان در دانشکده‌های مرکزی و گسترش آن‌ها در سطح کشور به‌منظور دایر کردن کلاس‌های کانگ فو توآ-21 بود؛ بنابراین پس از تصویب این طرح شخصی به نام محسن صدریه که آن زمان دانش‌آموز دبیرستانی بود به شهر کرمان هجرت کرد و هم‌زمان با تحصیل و آماده شدن برای کنکور (که بعداً در رشته مهندسی مواد در دانشگاه شهید باهنر کرمان پذیرفته شد)، اولین کلاس رسمی کانگ فو توآ-21 در شهر کرمان را در سالن رزمی تلاش یا همان سالن اداره کار دایر نمود. در آن زمان همراهانی چون سیرراهدان حامد خشنود در این کلاس فعالیت می‌نمودند.

 

 

با گسترش کمی کلاس و تغییر شرایط، این کلاس به خیابان 24 آذر بین کوچه 20 و 22 منتقل شد و جرقه کانگ فو توآ-21 کرمان در آنجا تبدیل به آتشی شد که هر همراه آن کلاس شعله‌ای از آن شد و کم‌کم علاقه‌مندان به ورزش رزمی کانگ فو توآ-21 در کرمان که بعضا از هنرجویان سایر سبک‌ها بودند به این هنر رزمی ملی روی آوردند، ازجمله هنرجویان این کلاس می­توان به بایارومه مهران قربانی و همراهان علی جاوید، سید مجتبی جلال‌الدینی، سعید سفلاییان، سجاد سفلاییان، صادق سفلاییان، امین جاوید اشاره کرد. البته هم‌زمان با این کلاس سیرراهدان سجاد جوانمردی برای اولین بار کلاس مخصوص دانش آموزان نخبه در مدرسه نمونه دولتی سید کمال­ الدین موسوی دایر نمود که همراه رضا پورافغان و مصطفی خالقی در آن کلاس مشغول به کار شدند.

 

 

در این سال‌ها مربیان کرمان سه نفر شدند؛ سیر راهدانان محسن صدریه، سجاد جوانمردی و مجتبی اسماعیلی؛ و تمام مسئولیت‌های دانشکده به عهده آن‌ها بود. کم‌کم با پیشرفته شدن همراهان کلاس‌ها، همراهان تبدیل به کمک‌مربی شدند و از این میان اولین کلاس تحت نظر سیرراهدان صدریه در شهرک باهنر توسط همراهان علی جاوید و سید مجتبی جلال‌الدینی راه‌اندازی شد. پیرو آن نیز بقیه کمک‌مربی‌ها از جمله همراهان سعید سفلاییان و امین جاوید و رضا هاوشکی نیز در خیابان هوانیروز و خیابان جهاد و خیابان فیروزه کلاس‌های خود را دایر نمودند. در این زمان که حدود سال‌های 89 و 90 بود، اکثر مربیان نسل اول کرمان گی قرمز شده بودند و می‌توان گفت که اولین مربیان این سبک بودند که در شهرستان کرمان پرورش یافته بودند. با گذر زمان و پیشرفت‌های سبک کلاس‌های سطح شهر بیشتر شد به‌طوری‌که در دانشگاه باهنر و 6 نقطه دیگر از شهر کرمان مربیان مشغول به آموزش کانگ فو بودند. لازم به ذکر است که مدتی نیز کلاس اصلی و شماره یک کرمان در محل مدرسه هنرستان شبستری در خیابان 20 متری نادر تشکیل می‌شد که بنا به مصلحت‌اندیشی مدیر وقت مدرسه این کلاس تعطیل و به محل دیگری جابه‌جا شد. به‌موازات کلاس‌های سطح شهر کرمان، راهدان سجاد جوانمردی که از ابتدا سمت قائم مقام مرکز کرمان را بر عهده داشتند کلاس مستقل ماهان را به کمک بایارومه­‌ها خالقی و پورافغان در دو سانس خردسالان و جوانان در اسفندماه 1391 در شهر ماهان راه‌اندازی نمودند. با وجود مشکلات خاص این کلاس به نحو احسن به کار خود ادامه داد و هم‌اکنون حدود 70 نفر همراه در این شهر در حال فعالیت می‌باشند. البته در طی این مدت کنگره سراسری سال 1387، پیاده‌روی 40 کیلومتری دره فوسک، همایش دانشکده شهید چمران، همایش سالانه به مناسبت تأسیس کلاس ماهان در محل شهر ماهان در اسفندماه که تاکنون به‌طور مستمر 6 مرتبه برگزار شده است و مراسمات دیگری در شهر کرمان و ماهان برگزار گردیده که در حد خود قابل‌توجه و تحسین می‌باشد. ضمن اینکه مراسم‌هایی ازجمله کوه‌پیمایی، دوی 12 کیلومتر، همایش‌های ماهیانه مرکز در طی این مدت به شیوه‌های مختلف برگزار شده و همراهان و خانواده‌های آن‌ها از این مراسم‌ها بهره‌مند شده و بیشتر با سبک کانگ فو توآ-21 آشنا گردیده‌اند.

 

 

اکنون در سطح شهرستان کرمان سه کلاس و در بخش ماهان نیز 4 کلاس در محل اختصاصی دفتر انجمن کانگ فو توآ 21 ماهان فعالیت دارند. جزییات این کلاس­ها به تفصیل در زیر آمده است:

 

 

1. دانشگاه شهید باهنر کرمان (ویژه دانشجویان) با مربیگری راهدار محسن صدریه

 

 

2. کلاس آزادی با مربیگری راهدان علی جاوید

 

 

3. کلاس آزادی (ویژه بانوان) با مربیگری راهدان طیبه صدریه

 

 

4. کلاس ماهان (خردسالان و نوجوانان) با مربیگری راهدان علی جاوید و کمک مربیگری بایارومه رضا پورافغان و بایارومه محمدصالح نصری

 

 

 

5. کلاس ماهان (نوجوانان پیشرفته) با مربیگری راهدان علی جاوید و کمک مربیگری بایارومه مرتضی خالقی

 

 

 

6. کلاس ماهان (جوانان)  با مربیگری راهدان علی جاوید و کمک مربیگری بایارومه رضا پورافغان

 

 

7. کلاس ماهان (جواندلان-حرکات اصلاحی)  با مربیگری راهدان علی جاوید و کمک مربیگری بایارومه رضا پورافغان

 

 

خالی از لطف نیست که بگوییم تاریخچه کانگ فو توآ-21 در طی این مدت قریب به 12 سال به همین جملات ختم نمی‌شود و هریک از مربیان که در این برهه از تاریخ به‌زعم خود و هم‌زمان با تحصیل و گذراندن زندگی شخصی خود و خودسازی به اشاعه فرهنگ کانگ فو در این دو شهر کمک نمودند، دارای خاطرات تلخ و شیرین زیادی می‌باشند که نوشتن آن‌ها ساعت‌ها دقت و ده‌ها صفحه کاغذ خواهد شد و یکایک مربیان در بایگانی دل خود خاطرات گفتنی و ناگفتنی را جای‌داده‌اند، اما در این زمان می‌توان به‌جرئت گفت که هرروز که بیشتر می‌گذرد و همراه یا کمک‌مربی و یا مربی‌ای جدید به این جمع اضافه می‌گردد تمام خشکی را زدوده و به‌جای آن امید و اشتیاق را جایگزین می‌کند.

 

 

هجرتی که در ابتدا از آن یاد شد در طول سال‌ها با هجرت راهدار محسن صدریه آغاز شده و با پیوستن سیرراهدار سجاد جوانمردی و سیرراهدار مجتبی اسماعیلی تکمیل گردیده بود معنی دیگری از خود به نمایش گذاشت، چرا که هجرت جدایی و دوری را به دنبال خود می‌آورد اما هجرت در کانگ فو نه‌تنها جدایی را به ارمغان نیاورد بلکه اتحاد و همبستگی را نیز معنی کرد. حال اگر هجرت از محل زندگی چنین تغییری را ایجاد می‌کند ای همراهان سؤال اینجاست که هجرت از خود و گذشتن از خود تغییری را ایجاد خواهد کرد؟

 

 

روزها فکر من این است و همه شب سخنم -- که چرا غافل از احوال دل خویشتنم

 

 

 

 

 

*** در سکوت سفری به درون خود باید کرد ...

 

 

 

 

 

توآ 21

به قلم راهدان علی جاوید

 

 


شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر:
09103053182